Innovatieve toepassingen bij de Snelbinder

  • 0

Innovatieve toepassingen bij de Snelbinder

Tags : 

De Snelbinder

De Snelbinder, de fietsverbinding over het Vlietpolderplein in Naaldwijk, is voorzien van innovatief en duurzaam asfalt. Dit asfalt is duurzamer, veiliger voor de fietser en goedkoper in realisatie en onderhoud. Het wegdek bevriest in de winter tot – 5°C niet en er is nauwelijks meer kans op gladheid.

De vraag van de Provincie Zuid-Holland bij de start van het pilotproject was: “Hoe benutten we de kennis en innovatie uit de markt, zodat we de meeste waarde voor de beste prijs krijgen?“. Met behulp van Best Value Procurement is dit ptimaal benut. Aannemer Mourik Groot-Ammers B.V. heeft ‘asfalt met antivries’ ontwikkeld en het in juni 2015 aangebracht op deze fietsverbinding. Het resultaat van dit innovatief duurzaam asfalt met ‘antivries’ t.o.v. traditioneel asfalt is: 87% minder strooien, 18% minder CO2 uitstoot en 11% minder onderhoudskosten.

Antivriesasfalt De Snelbinder werkt

Het antivriesasfalt dat is aangebracht op De Snelbinder, de fietsverbinding over het Vlietpolderplein in Naaldwijk, werkt. Dit blijkt uit testen die de afgelopen weken zijn uitgevoerd. Door het antivriesasfalt bevriest het wegdek in de winter tot minimaal -5°C niet, waardoor het veiliger is voor fietsers.

Geen ijsvorming

De winter heeft even op zich laten wachten, maar de afgelopen weken was het zover. Het kwik bereikte een temperatuur van onder het vriespunt. Een eerste test voor het antivriesasfalt op de Snelbinder. En wat blijkt? Het antivriesasfalt werkt. Sensoren in het wegdek meten verschillende zaken, zoals temperatuur, vochtigheid en zoutgehalte van het wegdek. Op basis van deze gegevens is te achterhalen of het antivriesasfalt haar werk doet. Een visuele inspectie afgelopen nacht op De Snelbinder bevestigt dit. Het asfaltwegdek had een temperatuur onder nul en er vond geen ijsvorming plaats.

“Het is fantastisch dat het antivriesasfalt de afgelopen nachten bewezen heeft dat het werkt. Dit hadden we natuurlijk ook verwacht, maar het blijft toch wachten op de bevestiging uit de praktijk” volgens Marian van Aacken, projectleider van de provincie Zuid-Holland.

Duurzaam en innovatief

De Snelbinder, onderdeel van het 3-in-1 project, werd in juni 2015 voorzien van innovatief en duurzaam asfalt. Dit asfalt is duurzamer, veiliger voor de fietser en goedkoper in realisatie en onderhoud. Het wegdek bevriest in de winter tot minimaal -5°C niet. De provincie reduceert met het nieuwe asfalt de CO2-uitstoot met 18%. Aannemer Mourik Groot-Ammers B.V. heeft het asfalt voor de Nederlandse markt ontwikkeld en heeft het aangebracht op de fietsverbinding.

De provincie ZH wil overgaan op schone, betaalbare en betrouwbare energie. Daarom stimuleren zij innovatie bij de aanleg van wegen en fietspaden en dragen daarmee bij aan de nationale energiedoelstelling.

Meer informatie is te vinden op de website.